Preview

Russian Journal of Industrial Economics

Advanced search

AUTOMOBILE CATALYSTS – THE MAIN RESERVE OF DOMESTIC AND WORLD PRODUCTION OF SECONDARY METALS-PLATINOIDS

https://doi.org/10.17073/2072-1633-2013-4-3-7

Abstract

The use of platinum group metals in the technique is steadily growing, the world production of primary metals does not allow to cover all the needs of the world market. Therefore, the issues related to the implementation of programs on recycled platinum and more sophisticated processing technologies securing minimal losses, become paramount.

The article considers the current state and development trends of the world market of platinoids and secondary metals. In recent years , a number of major deposits in South Africa suffered depletion, the sales of platinum group metals from GOKHRAN Russia stockpiles dropped thus exacerbating the problems of the global platinoids market.

The article draws attention to the following trends: increase of platinoids recycling and growing production of secondary met­als, substantial reserves provides extracting of platinum group metals from exhausted catalysts of the petrochemical industry and exhausted gases catalysts of cars.

The creation of automobile catalysts processing industry allows to return annually up to 5 t of the secondary platinoids , cor­respondingly $250 mln, a substantial contribution to the Russian economy.

About the Authors

A. V. Alexakhin
НИТУ «МИСиС»
Russian Federation


A. S. Kirichenko
ФГУП «ЦНИИчермет им. И.П.Бардина»
Russian Federation


References

1. Костыгова Л.А., Алексахин А.В., Гришина О.О. Анализ состояния и перспективы развития рынка платиноидов // Экономика в промышленности. 2010. № 2. С. 57–59.

2. Мировой спрос на палладий за год вырос на 15,6 % // Металлургический бюллетень. 2013. № 6. С. 9.

3. Гагарский Э.А., Кириченко С.А., Кириченко А.С. Снижение выбросов двигателей внутреннего сгорания транспорта и повышение требований к катализаторам выхлопных газов и их рециклингу // Транспорт: наука, техника, управление. 2013. № 7. С. 22–25.

4. Стопорева Т.А., Грабовская Н.Н., Унгефук А.А., Павлова Ю.В. Уровни вредных выбросов транспортных дизелей // Ползуновский вестник. 2009. № 1–2. С. 88–92.

5. Гагарский Э.А., Кириченко С.А. Автопаромно-пассажирские морские перевозки на Балтике // Бюллетень транспортной информации. 2009. № 7. С. 3–7.

6. Гагарский Э.А., Кириченко А.С. Ужесточение экологических требований к автомобильным катализаторам и их утилизации // Бюллетень транспортной информации. 2013. № 4.

7. Кириченко А.С. Актуальные проблемы рециклинга автомобильных катализаторов // Современные проблемы науки и образования. 2013. № 3. С. 43–43.

8. Щипачев В.А. Эффективное извлечение и очистка некоторых металлов пла тиновой группы из ломов и отходов // Рециклинг отходов. 2008. № 6. С. 22–23.

9. Серегин А.Н., Ермолов В.М., Степанян А.С., Арсентьев В.А. Технологии и комплексы оборудования для переработки металлосодержащих отходов с выделением товарной метал лопродукции // Проблемы черной металлургии и материаловедения. 2010. № 1. С. 35–40.

10. Темеров С.А., Ефимов В.Н. Способ переработки катализаторов, содержащих платиновые металлы и рений на носителях из оксида алюминия // Патент России № 2306347. 2005.


Review

For citations:


Alexakhin A.V., Kirichenko A.S. AUTOMOBILE CATALYSTS – THE MAIN RESERVE OF DOMESTIC AND WORLD PRODUCTION OF SECONDARY METALS-PLATINOIDS. Russian Journal of Industrial Economics. 2013;(4):3-7. https://doi.org/10.17073/2072-1633-2013-4-3-7

Views: 887


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2072-1633 (Print)
ISSN 2413-662X (Online)