STIMULATION AND OPTIMIZATION OF THE CORPORATE STRATEGYOF CO-FINANCING THE EDUCATIONAL INVESTMENTS
https://doi.org/10.17073/2072-1633-2013-4-40-48
Abstract
Investment in education is regarded in the contemporary Russia as the key factor accelerating innovation development and as the main “engine” of the economic growth based on the human capital. The latter is defined as “knowledge, skills, abilities and capabilities embodied in people and allowing them to create the personal, social and economic well-being”.
The innovative development of the industry is impossible without large-scale educational investments. A special role in its implementation plays the corporate sector. In order to make the education attractive for corporative investments, it is necessary to prove that the investing not only pays off, but comes back with a tangible impact. This approach implements the actual need in developing the strategy of the corporate financing of the educational activity, defining the action plan to harmonize interests of individual and society with appropriate investments of enterprises. The purpose of the strategy is the estimation of public and private investments share in the field of HPE envisaging the goal- investments must be proportional to benefits that will be assigned in the future to each party.
The article describes principal processes involved in modeling and optimization of the specific strategy in this field.
Keywords
About the Authors
O. P. NedospasovaRussian Federation
A. V. Putilov
Russian Federation
References
1. The Well-Being of Nations: The Role of Human and Social Capital. Paris: OECD, 2001. URL: http://www.oecd.org/site/worldforum/ 33703702.pdf (дата обращения: 13.11.2013).
2. Демографический раздел официальной статистики Росстата. URL: http://www.gks.ru/free_doc/new_site/population/demo/progn1.htm (дата обращения: 14.11.2013).
3. Недоспасова О.П. Негосударственные ресурсы в накоплении человеческого капитала: актуальные задачи для национальных исследовательских университетов // Известия УрГЭУ. 2010. №5 (31). С. 87–91.
4. Недоспасова О.П. Проблемы привлечения инвестиций в человеческий капитал в условиях ресурсного изобилия // Известия УрГЭУ. 2012. №5 (43). С. 128–132.
5. Портер М. Конкурентная стратегия. Методика анализа отраслей и конкурентов (пер. с англ.). М.: Альпина Паблишер. 2011. – 453 с.
6. Ackerman, L. Development, Transition or Transformation: the Question of Change in Organization. In van Eynde, D. F., Hoy, J.C. and Eynde, D.C. // Organization Development Classics, San Francisco, CA, Jossey-Bass. 1997. P. 45 – 58.
7. Pennington, G. (2003). Guidelines for Promoting & Facilitating Change. Learning and Teaching Support Network Generic Centre URL:http://www.heacademy.ac.uk/assets/documents/resources/resourcedatabase/id296_Promoting_and_facilitating_change.pdf (дата обращения: 11.11.2013).
8. Каплан, Р. Сбалансированная система показателей: от стратегии к действию / Р.С. Каплан, Д.П. Нортон. М.: Олимп-Бизнес, 2005. 305 с.
9. Недоспасова О.П. Оценка эффективности корпоративных инвестиций в человеческий капитал в формате сбалансированной системы показателей // Финансовая аналитика: проблемы и решения, 2013. № 14 (152). C. 23–29.
10. Фитценц Я. Рентабельность инвестиций в персонал. Измерение экономической ценности персонала. М.: Вершина. 2006.- 643 с.
11. Путилов А.В., Воробьев А.Г., Стриханов М.Н. Инновационная деятельность в атомной отрасли. Книга 1. Основные принципы инновационной политики. М.: Издательский дом «Руда и Металлы», 2010. 184 с.
12. Путилов А.В. Инженерная экономика — путь к развитию технологического предпринимательства в инженерном деле // Цветные металлы, № 10. 2012. C. 8–10.
Review
For citations:
Nedospasova O.P., Putilov A.V. STIMULATION AND OPTIMIZATION OF THE CORPORATE STRATEGYOF CO-FINANCING THE EDUCATIONAL INVESTMENTS. Russian Journal of Industrial Economics. 2013;(4):40-48. (In Russ.) https://doi.org/10.17073/2072-1633-2013-4-40-48