Preview

Russian Journal of Industrial Economics

Advanced search

Quality methods of the company business reputation ( on example of steel plants)

https://doi.org/10.17073/2072-1633-2015-2-66-77

Abstract

The number of currently used methods for qualitative evaluation of corporate reputation, is rather small, the relative methods for branch enterprise evaluation are actually absent. Accordingly , the present paper presents two developed methods for qualitative evaluation of corporate reputation using several Russian steel companies as an example: adapted “maturity model” and the model based on Harrington’s desirability function. The mechanisms of evaluation of corporate reputation based on developed methods are described in details. The practical evaluation of the applicability of each method on examples of Russian metallurgical companies with subsequent analysis of a possibility for the corporate reputation management is considered. Adapted “maturity model” seeks to assess the maturity of key business processes of the company affecting the value of corporate reputation and the subsequent competitive evaluation of business processes and competitive pairs analysis. The Harrington’s desirability function allows us to move from quantitative to qualitative indexes avoiding the element of expert’s opinion. Adapted «maturity model» shows positive and negative features of estimated business processes relating to individual competitive pairs and to the market in general. In the framework of implementation of methods for the assessment of corporate reputation, we managed to step off from the expert’s opinion and negative influence of human factor using the Harrington’s desirability function. The presented method is based on indicators of financial and economic condition of the company and illustrates the real situation in the company in a brief, concise and informative manner.

About the Authors

O. I. Kalinskii
NUST “MISIS”
Russian Federation

candidate of economic sciences, Professor,

119049, Moscow, Leninsky Prospect, 4



O. Yu. Mikhailova
NUST “MISIS”
Russian Federation

master student,

119049, Moscow, Leninsky Prospect, 4



References

1. Бонг Н.В. Инструменты и методы управления деловой репутацией промышленных предприятий: дис. ... канд. экон. наук. СПб., 2004. 191 с.

2. Келлер К.Л. Стратегический бренд-менеджмент: создание, оценка и управление марочным капиталом. М.: Вильямс, 2005. 704 с.

3. Репин В.В. Процессный подход к управлению. Моделирование бизнес-процессов. 4-е изд. М.: РИА «Стандарты и качество», 2006. 405 с.

4. Папченкова М. Кодекс менеджера // Ведомости. 2014. 13 февраля. С. 4.

5. Ханнанова Т.Р. Опыт оценки деловой репутации топ-менеджеров на примере европейских стран // Российское предпринимательство. 2007. № 10. Вып. 2 (100). С. 72–76.

6. Терехов А.А., Туньон В. Современные модели качества программного обеспечения // BYTE (RE). 1999. № 12. С. 30–35.

7. Калинский О.И. Оценка и управление деловой репутацией компании. М.: Изд. дом МИСиС, 2014. 241 с.

8. CMU/SEI-93-TR-024 Capability Maturity Model for Software, Version 1.1. – URL: CMU.sei.cmu.edu/library/asset-view.cfm?assetid=11955 (дата обращения: 10.03.2014).

9. Ахен Денис М., Клауз А., Тернер Р. CMMI: Комплексный подход к совершенствованию процессов. Практическое введение в модель / пер. с англ. М.: МФК, 2005. 300 с.

10. Harter D.E., Slaughter S.A. Process maturity and software quality: a field study // Proceedings of the twenty first international conference on Information systems. 2000. December.

11. Хачатуров А. Основы менеджмента качества: учеб. пос. М.: Дело и Сервис, 2003. 304 с.

12. Ханнанова Т.Р. Деловая репутация работника как элемент его человеческого капитала // Креативная экономика. 2009. № 3 (27). С. 44–48.

13. Гриффин Э. Управление репутационными рисками: Стратегический подход / пер. с англ. М.: Альпина Бизнес Букс, 2009. 236 с.

14. Кузнецов Б.Л. Введение в экономическую синергетику. Наб. Челны: Изд. КамПИ, 1990. 304 с.

15. Пуряев А.С. Теория и методология компромиссной оценки эффективности инвестиционных проектов в машиностроении: дис. … д-ра экон. наук. Санкт-Петербург, 2009. 272 с.

16. Harrington E.C. The desirability Function / E.C. Harrington // Industrial Quality Control. 1965. April. V. 21., № 10. p. 494–498.

17. Колмогоров А.Н. Математика и механика // Избранные труды / отв. ред. С.М. Никольский, сост. В.М. Тихомиров. М.: Наука, 1985. Т. 1. С. 136–138.

18. Хеддервик К. Финансово-экономический анализ деятельности предприятий / пер. с англ; под ред. Ю.Н. Воропаевой. М.: Финансы и статистика, 1996. 192 с.


Review

For citations:


Kalinskii O.I., Mikhailova O.Yu. Quality methods of the company business reputation ( on example of steel plants). Russian Journal of Industrial Economics. 2015;(2):66-77. (In Russ.) https://doi.org/10.17073/2072-1633-2015-2-66-77

Views: 907


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2072-1633 (Print)
ISSN 2413-662X (Online)