Preview

Экономика в промышленности

Расширенный поиск

Возможности и комбинационности китайской стратегии «Пояс и путь» для национальных экономик Юго-Восточной Азии

https://doi.org/10.17073/2072-1633-2020-4-482-493

Полный текст:

Аннотация

Первоначально инициатива «Пояс и Путь» была встречена в Юго-Восточной Азии с большим энтузиазмом, так как позволяла напитать деньгами перспективные проекты и вывести продукцию стран Юго-Восточной Азии на международные рынки. Однако подавляющее число проектов в Индонезии, Малайзии, Лаосе, Филиппинах, Таиланде испытывают очень большие сложности и ни один из них не завершен. Основные объёмы инвестиций и кредитов выделяются Китаем исключительно под инфраструктурные проекты, при этом серьезные средства на инновационные индустриальные объекты или информационные структуры не выделяются. Дороги и логистические сооружения будут использоваться в дальнейшем либо для перевозки китайских товаров в эти страны (то есть имеют мультипликативный эффект для китайской стороны), экспорт сырья в Китай, либо по ним может доставляться продукция местной промышленности. Экономическая целесообразность и качество инвестиций проектов в Индонезии и Малайзии вызывает большие сомнения, Лаос и Мьянма берут кредиты у Китая под развитие железнодорожной сети, не имея своей развитой промышленности, и таким образом эти территории могут быть лишь транзитными территориями для китайских товаров. Эти страны вообще не могут окупить проекты, многие из них оказываются недостроенными, а поэтому задолженность перед Китаем растет. Мегапроект коридора Южный Китай–Юго-Восточная Азия оказался экономически не просчитан и его экономическая целесообразность для стран участников (кроме самого Китая) вызывает много вопросов.

Об авторе

А. А. Маслов
Институт Дальнего Востока РАН, Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики»
Россия

Маслов Алексей Александрович – д-р ист. наук, профессор, врио директора

117997, Москва, Нахимовский просп., д. 32



Список литературы

1. Квинт В.Л. Теория и практика стратегирования. Ташкент: Тасвир, 2018. 160 с.

2. Hiebert M. China’s belt and road: from Malaysia to Philippines, Asean projects face roadblocks. 8 September, 2020. URL: https://www.scmp.com/week-asia/opinion/article/3100628/chinasbelt-and-road-malaysia-philippines-asean-projects-face

3. Маслов А.А. Китай 2020: пандемия, общество и глобальные альтернативы. М.: Рипол-классик, 2020. С. 134–146.

4. China Global Investment Tracker. URL: https://www.aei.org/china-global-investmenttracker/

5. Tiezzi Sh. It’s Official: China, Not Japan, Is Building Indonesia’s First High-Speed Railway. October 01, 2015. URL: https://thediplomat.com/2015/10/its-official-china-not-japanis-building-indonesias-first-high-speed-railway/

6. Menhub: Akhir 2021, KA Cepat JakartaBandung Sudah Beroperasi. February 23, 2020. URL: https://money.kompas.com/read/2020/02/23/200300926/menhub--akhir2021-ka-cepat-jakarta-bandung-sudah-beroperasi

7. Arya D. Regent blames Jakarta-Bandung high-speed railway for unprecedented flood. January 1, 2020. URL: https://www.thejakartapost.com/news/2020/01/01/regent-blamesjakarta-bandung-high-speed-railway-for-unprecedented-floods.html

8. Sukumaran T. Did a Belt and Road project in Malaysia just crash and burn? November 17, 2020. URL: https://www.scmp.com/week-asia/politics/article/3110252/did-belt-and-road-project-malaysia-just-crash-and-burn

9. Li Keqiang Visits Malacca, Indicating to Carry Forward China-Malaysia Peace and Friendship and Create a Future of Mutually Beneficial Cooperation. November 23, 2015. URL: https://www.fmprc.gov.cn/mfa_eng/zxxx_662805/t1318284.shtml

10. Melaka Gateway project continues but questions remain on feasibility. October 11, 2019. URL: https://www.freemalaysiatoday.com/category/nation/2019/10/11/melaka-gatewayproject-continues-but-questions-remain-onfeasibility/

11. Shepard W. Inside the Belt and Road’s Premier White Elephant: Melaka Gateway. January 31, 2020. URL: https://www.forbes.com/sites/wadeshepard/2020/01/31/inside-thebelt-and-roads-premier-white-elephant-melakagateway/?sh=36703654266e

12. Melaka Gateway developer cries foul over project termination. November 21, 2020. URL: https://www.theedgemarkets.com/article/melaka-gateway-developer-cries-foul-overproject-termination

13. Tashny Sukumaran. Malaysian contractors on China-backed East Coast Rail Link get better deal after US$240 million in funding agreed. November 19, 2019. URL: https://www.scmp.com/news/asia/southeast-asia/article/3038372/malaysian-contractors-trackbenefit-china-backed-east

14. ‘Time to say goodbye,’ Duterte tells US during visit to China. October 20, 2016. URL: https://globalnation.inquirer.net/147175/time-tosay-goodbye-duterte-tells-us-during-visit-to-china

15. News Analysis: Philippines’ move to end military pact deals severe blow to Washington. Xinhua February 15, 2020. URL: http://www.xinhuanet.com/english/2020-02/15/c_138785952.htm

16. Diplomatic note to the US ambassador. URL: https://twitter.com/teddyboylocsin/status/1267786798731628545

17. Jennings R. In Bid for Friendship Renewal, China Offers Philippines More Development Money. September 06, 2019. URL: https://www.voanews.com/east-asia-pacific/bid-friendship-renewal-china-offers-philippinesmore-development-money

18. Hiebert M. China’s belt and road: from Malaysia to Philippines, Asean projects face roadblocks. September 8, 2020. URL: https://www. scmp.com/week-asia/opinion/article/3100628/chinas-belt-and-road-malaysia-philippines-aseanprojects-face

19. China connects to PHL via BRI, digital ‘Silk Road’. July 23, 2020. URL: https://businessmirror.com.ph/2020/07/23/china-connectsto-phl-via-bri-digital-silk-road/

20. Implications of COVID-19 on China’s Belt & Road in the Philippines. March 28, 2020. URL: https://www.beltandroad.news/2020/03/28/implications-of-covid-19-on-chinas-belt-road-inthe-philippines/

21. Piratorn Punyaratabandhu, Jiranuwat Swaspitchayaskun. Thailand’s Perception and Strategy toward China’s BRI Expansion: Hedging with Cooperating, The Chinese Economy, 2020. DOI: 10.1080/10971475.2020.180981922

22. Open Development Laos. URL: https://laos.opendevelopmentmekong.net/topics/infrastructure/

23. Kyophilavong P., Lamphayphan T. Lao PDR Country Report // In: Zen F., M. Regan (eds.). Financing ASEAN Connectivity, ERIA Research Project Report FY2013. N 15. Jakarta: ERIA, 2014. Pp. 131–165 URL: https://www. eria.org/RPR_FY2013_No.15_Chapter_4.pdf

24. Infographic: The Controversial LaosChina Railway. January 9, 2017. URL: https://www.rfa.org/english/multimedia/infographicLaosChinaRailway-01092017140744.html

25. Zsombor P. China Plows Ahead with High-Speed Rail Line for Southeast Asia. June 28, 2020. URL: https://www.voanews.com/eastasia-pacific/china-plows-ahead-high-speed-railline-southeast-asia

26. GDP (current US$) – Lao PDR. World Bank national accounts data, and OECD National Accounts data files. URL: https://data.worldbank.org/indicator/NY.GDP.MKTP.CD?locations=LA

27. Freeman N. Laos’ high-speed railway coming round the bend. December 11, 2019. URL: https://www.thinkchina.sg/laos-high-speedrailway-coming-round-bend

28. Marwaan Macan-Markar. Laos’ debt woes worsen as bills for China-funded dams loom. June 1, 2020. URL: https://asia.nikkei.com/Spotlight/Coronavirus/Laos-debt-woes-worsen-as-bills-for-China-funded-dams-loom

29. Morris S. In Laos, A Chinese-Funded Railway Sparks Hope for Growth – And Fears of Debt (NPR), April 26, 2019. URL: https://www.cgdev.org/article/laos-chinese-funded-railway-sparks-hope-growth-%E2%80%94-and-fears-debt-npr

30. Rohingya Crisis in Myanmar in Global Conflict Tracker. URL: https://www.cfr.org/global-conflict-tracker/conflict/rohingya-crisismyanmar

31. Gao Ch. On Rohingya Issue, Both China and India Back Myanmar Government // The Diplomat. September. 13, 2017. URL: https://thediplomat.com/2017/09/on-rohingyaissue-both-china-and-india-back-myanmargovernment/

32. Pehrson Ch. String of Pearls: Meeting the Challenge of China’s Rising Power across the Asian Littoral. Report of Strategic Studies Institute (USA), 2006. URL: https://www.hsdl.org/?view&did=468970

33. Hunter M. Has the US Lost Myanmar to China? // The Diplomat. January 20, 2020. URL: https://thediplomat.com/2020/01/has-the-uslost-myanmar-to-china/

34. Kyaw Ye Lynn. Myanmar wary of China’s Belt and Road investments. August 23, 2020. URL: https://www.aa.com.tr/en/asiapacific/myanmar-wary-of-chinas-belt-and-roadinvestments/1950686

35. Jenn-Jaw Soong, Kyaw Htet Aung. Myanmar’s Perception and Strategy toward China’s BRI Expansion on Three Major Projects Development: Hedging Strategic Framework with State-Market-Society Analysis // The Chinese Economy. 2020. DOI: 10.1080/10971475.2020.1809815

36. Aung San Suu Kyi’s Myanmar dam dilemma with China. July 26, 2019. URL: https://www.bbc.com/news/world-asia-48857781


Для цитирования:


Маслов А.А. Возможности и комбинационности китайской стратегии «Пояс и путь» для национальных экономик Юго-Восточной Азии. Экономика в промышленности. 2020;13(4):482-493. https://doi.org/10.17073/2072-1633-2020-4-482-493

For citation:


Maslov A.A. Opportunities and combinations of chinese "Belt and Road" initiative for national economies of Southeast Asia. Russian Journal of Industrial Economics. 2020;13(4):482-493. (In Russ.) https://doi.org/10.17073/2072-1633-2020-4-482-493

Просмотров: 146


Creative Commons License
Контент доступен под лицензией Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2072-1633 (Print)
ISSN 2413-662X (Online)